loading...
زهل
تفرجگاه بازدید : 733 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

کلوگزاسیلین CLOXACILLIN

موارد مصرف‌: كلوگزاسيلين‌ در درمان‌عفونت‌هاي‌ ناشي‌ از گونه‌هاي‌استافيلوكوك‌ كه‌ پني‌سيليناز توليد مي‌كنند،مصرف‌ مي‌شود.

 فارماكوكينتيك‌: 50 درصد دارو از راه‌خوراكي‌ جذب‌ مي‌شود و غلظت‌ سرمي‌ آن‌پس‌ از 2 ـ 1 ساعت‌ به‌ اوج‌ خود مي‌رسد.نيمه‌ عمر دارو 1 ـ 0/5 ساعت‌ است‌ كه‌ درصورت‌ عيب‌ كار كليه‌ تا 2/5 ساعت‌ افزايش‌مي‌يابد. 60 ـ 30 درصد دارو به‌صورت‌تغيير نيافته‌ از راه‌ كليه‌ دفع‌ مي‌شود.

 موارد منع‌ مصرف‌: در صورت‌ وجودسابقه‌ آلرژيك‌ به‌ پني‌سيلين‌ها نبايدمصرف‌ شود.

 هشدارها: در صورت‌ وجود سابقه‌ بيماري‌گوارشي‌ بويژه‌ كوليت‌ وابسته‌ به‌آنتي‌بيوتيك‌ و عيب‌ كار كليه‌ اين‌ دارو بايد بااحتياط فراوان‌ مصرف‌ شود.

 عوارض‌ جانبي‌: واكنش‌هاي‌ حساسيتي‌شامل‌ كهير، تب‌، درد مفاصل‌، آنژيوادم‌،شوك‌ آنافيلاكتيك‌ در بيماراني‌ كه‌ دچارحساسيت‌ مفرط مي‌شوند، با مصرف‌ اين‌دارو گزارش‌ شده‌ است‌.

تداخل‌هاي‌ دارويي‌: مصرف‌ همزمان‌پني‌سيلين‌ها با متوتركسات‌ منجر به‌ كاهش‌كليرانس‌ متوتركسات‌ و در نتيجه‌مسموميت‌ با اين‌ دارو مي‌شود.

 

نكات‌ قابل‌ توصيه‌: 1 ـ در بيماران‌ مبتلا به‌عيب‌ كار كليه‌ به‌ كاهش‌ مقدار مصرف‌ دارونيازي‌ نيست‌، مگر اينكه‌ عيب‌ كار كليه‌ شديدباشد.

2 ـ كلوگزاسيلين‌ خوراكي‌ را بايد با معده‌خالي‌، ترجيحŠ يك‌ ساعت‌ قبل‌ از غذامصرف‌ كرد.

 

مقدار مصرف‌

خوراكي‌:

بزرگسالان‌: مقدار مصرف‌ اين‌ دارو از راه‌خوراكي‌ 500 ـ 250 ميلي‌گرم‌ هر 6 ساعت‌ وحداقل‌ 30 دقيقه‌ قبل‌ از غذا مي‌باشد.

كودكان‌: براي‌ كودكان‌ با سن‌ تا 2 سال‌معادل‌ يك‌ چهارم‌ و براي‌ كودكان‌ با سن‌

10 ـ 2 سال‌ معادل‌ نصف‌ مقدار مصرف‌بزرگسالان‌ خواهد بود.

تزريقي‌:

بزرگسالان‌: در تزريق‌ وريدي‌ 500 ـ 250ميلي‌گرم‌ هر 6 ساعت‌ مصرف‌ مي‌شود. دردرمان‌ عفونتهاي‌ شديد، اين‌ مقادير رامي‌توان‌ تا 2 برابر افزايش‌ داد.

كودكان‌: براي‌ كودكان‌ با سن‌ تا 2 سال‌معادل‌ يك‌ چهارم‌ و براي‌ كودكان‌ با سن‌10 ـ 2 سال‌ معادل‌ نصف‌ مقدار مصرف‌بزرگسالان‌ خواهد بود.

 

اشكال‌ دارويي‌:

Capsule : 250mg, 500mg (as sodium)

For Injection: 250mg, 500mg (as sodium)


تفرجگاه بازدید : 49 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

آنهايي‌كه از روزه‌داري معاف مي‌شوند

بدن انسان براي حفظ سلامتي خود همواره مقداري چربي به عنوان ذخيره انرژي در نقاط مختلف ذخيره مي‌كند. اين چربي‌ها به مرور ممكن است مقداري از كاروتنوئيدهاي خورده شده توسط فرد را در خود ذخيره كنند و تغيير رنگ دهند. به علاوه در مدت طولاني اگر اين چربي‌ها در بدن باقي بمانند، به شكل فشرده‌تر در آمده و احتمال مورد استفاده قرار گرفتن چربي‌هايي كه در مركز بدن قرار گرفته‌اند نيز كم‌تر مي‌شود.

 روزه‌داري به بدن فرصت مي‌دهد تا اين چربي‌ها را بسوزاند و پس از پايان دوره روزه‌داري، به جاي آنها چربي تازه و مناسب‌تري را جايگزين كند. بويژه براي افرادي كه چربي زيادي در بدن خود ذخيره كرده‌اند، فرصت مغتنمي فراهم مي‌شود تا مقداري از چربي‌ها را براي توليد انرژي به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بكاهند. گرچه روزه حتي براي افراد لاغر نيز مي‌تواند مفيد باشد، ولي ذكر اين نكته ضروري است كه اگر فرد بسيار لاغر و يا داراي بيماري لطمه زننده و يا شرايط فيزيولوژيكي خاصي باشد كه طبق نظر پزشك، روزه‌داري منجر به صدمه‌زدن به بدن او مي‌شود، روزه‌داري به وي توصيه نمي‌شود.

بدن انسان براي زنده ماندن و انجام فعاليت‌هاي روزمره علاوه بر انرژي، به پروتئين‌ها نيز براي ساخت سلول‌هاي جديد (جايگزين سلول‌هاي مرده و نيز سلول‌هاي اضافه در زمان رشد و نمو) نياز دارد. اگر مقدار انرژي كه از كربوهيدرات‌ها (اعم از كربوهيدرات‌هاي ساده مثل قند و شكر و يا انواع پيچيده مثل نشاسته موجود در نان و برنج و سيب‌زميني و ذرت و جو) و چربي‌ها (اعم از انواع حيواني و يا گياهي شامل روغن‌هاي مايع و جامد) به بدن مي‌رسد كافي نباشد، بدن به ناچار به سوزاندن پروتئين‌هاي با ارزش روي مي‌آورد. افرادي كه در اثر داشتن رژيم‌هاي غذايي نادرست وزن زيادي را در مدتي كوتاه از دست مي‌دهند، در واقع عضلات خود را از دست داده‌اند. لازم به ذكر است پروتئيني كه در بدن از بين مي‌رود ممكن است مدت‌ها وقت و غذاي مناسب لازم باشد تا بتواند دوباره جايگزين شود. به همين دليل، اگر روزه‌داري براي افرادي منجر به سوخت شديد پروتئين‌هاي بدن شود، لازم است رژيم غذايي اين افراد به دقت مورد بازنگري و كنترل قرار گيرد.

هنگام روزه‌داري، سطح انسولين خون در طي روز پايين تر از روزهاي معمولي است. در واقع بدن از ذخاير انرژي خود يعني گليكوژن يا قند حيواني ذخيره شده در كبد و عضلات و همچنين از چربي موجود در بافت چربي براي تامين انرژي استفاده مي‌كند كه اينها موجب افزايش سطح انسولين خون نمي‌شوند و به همين دليل، هنگام روزه‌داري ميزان انسولين خون كمي پايين‌تر از روزهاي ديگر است. كاهش انسولين خون احتمال ذخيره چربي (شروع چاقي) و همچنين احتمال مقاوم شدن سلول‌ها به انسولين (كه خود زمينه‌ساز شروع ديابت است) را كاهش مي‌دهد. روزه‌داري علاوه بر اين كه منجر به استراحت دستگاه گوارش مي‌شود، سوخت وساز بدن را تنظيم مي‌كند و احتمال ابتلا به برخي بيماري‌ها از جمله افسردگي و استرس؛ افزايش فشارخون؛ ميگرن؛ افزايش وزن؛ بي‌خوابي؛ و گاها ديابت را كاهش مي‌دهد.

روزه‌داري با همه خوبي‌هايي كه دارد، در برخي موارد مي‌تواند صدماتي را به افراد بيمار بزند به همين دليل لازم است افرادي كه از بيماري يا مشكل خاصي رنج مي‌برند براي اطمينان از بي‌خطر بودن روزه‌داري با پزشك خود مشورت كنند.

ديابت و روزه‌داري

ديابت از جمله بيماري‌هايي است كه با توجه به ميزان شدت و هم چنين نوع آن، توصيه‌هاي متفاوتي براي روزه‌داري خواهد داشت. افراد مبتلا به ديابت كه دارو دريافت مي‌كنند، با توجه به شدت بيماري و بامشورت پزشك ممكن است مجاز به روزه‌داري باشند. در مبتلايان به ديابت غيروابسته به انسولين (ديابت نوع 2) كه داراي اضافه وزن بالا باشند (BMI بالاتر از 28 دارند) و با دريافت منظم دارو (بصورت 2 بار در شبانه‌روز) قندخون خود را كنترل مي‌كنند، روزه‌داري نه تنها مضر نيست بلكه مي‌تواند مفيد نيز باشد.

اما افراد ديابتي كه داراي شرايط خاصي هستند (با تشخيص پزشك) لازم است از روزه‌داري خودداري نمايند. از جمله اين افراد، مبتلايان به ديابت (چه از نوع وابسته به انسولين و چه غير وابسته به انسولين) هستند كه هنوز بيماري خود را كنترل نكرده‌اند و قند خون آنها هنوز به حد قابل قبولي نرسيده است.

همچنين مبتلاياني كه قندخون بالا داشته ولي هنوز از داروي خاص و هم چنين فعاليت بدني مناسب جهت درمان ديابت پيروي نمي‌كنند، مبتلايان به ديابت نوع 1 (وابسته به انسولين) كه در روز لازم است چند نوبت انسولين تزريق كنند و ديابتي‌هاي مبتلا به عفونت هم مي‌بايست براي اطمينان از توانايي روزه‌داري با پزشك مشورت كنند.

افراد مبتلا به پرفشاري خون كنترل نشده و هم چنين آنژين (نوعي بيماري قلبي) درمان نشده، كساني كه سابقه كتواسيدوز (افزايش اجسام كتوني درخون و ادرار) دارند و در ضمن افرادي كه در طول روز 2 بار يا بيشتر به افزايش قندخون (هيپرگليسمي) ياكاهش آن (هيپوگلسيمي) دچار مي‌شوند هم جزو اين دسته از افراد محسوب مي‌شوند. اگر فرد دچار تعريق، عرق سرد و تپش قلب شود، اين نشانه افت قند خون است كه در اين صورت بايد روزه‌ باز شود.

به طور معمول به خانم‌هاي باردار و يا شيرده مبتلا به ديابت و افراد سالخورده مبتلا به ديابت هم توصيه مي‌شود كه حتما با پزشك مشورت كنند.

توصيه‌هايي براي روزه‌داران ديابتي

بطور كلي افزايش دريافت مواد غذايي پرچرب و پركربوهيدرات و پرخوري در طول اين ماه در افراد ديابتي، منجر به افزايش قند خون و بالا رفتن وزن خواهد شد. بنابراين بيماران ديابتي در طول روزهاي ماه رمضان مانند روزهاي معمولي بايد از دريافت كالري بيش از حد و هم چنين مواد غذايي حاوي كربوهيدرات ساده مانند قند و شكر بپرهيزند.

خوشبختانه انجام فعاليت بدني سبك يا متوسط در افراد مبتلا به ديابت غيروابسته به انسولين، عارضه‌اي نخواهد داشت. اما بهتر است بطور كلي و در طول ساعات روزه‌داري حتما قندخون در اين افراد چندين نوبت بررسي شود.

همچنين وزن فرد بايد در طول ماه رمضان روزانه كنترل شده ودر صورت هر گونه كاهش وزن شديد يا افزايش وزن بيش تر از 2 كيلوگرم، حتما با پزشك مشورت شود.

افراد ديابتي بايد در صورت احساس هر گونه علايم ناشي از كاهش يا افزايش شديد قندخون، روزه را باز كنند.

فراموش نكنيد بعد از پايان ماه مبارك رمضان ميزان و نوع داروي مصرفي و هم چنين رژيم غذايي به حالت قبل ازماه رمضان برمي‌گردد.

 

براي ديابتي‌ها خوردن سحري يك اصل است بنابراين اگر براي خوردن سحري بيدار نشدند، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند؛ زيرا در چنين حالتي احتمال پايين افتادن قند خون وعوارض ديگر افزايش مي‌يابد. از طرفي ديگر، اگر بعد از افطار قند خون بالاي ۲۵۰ باشد، لازم است شب بعد ۲۰ درصد از كالري دريافتي كم شود. اگر هنگام سحر نيز قند خون بالاي ۲۰۰ باشد، بايد از غذاي سحري در دفعات بعدي ۲۰ درصد كم شود. چنانچه قند خون بالاي ۳۵۰ باشد، توصيه مي‌شود اصولاً روزه نگيرند.

همچنين چنانچه مصرف قرص فراموش شود (خصوصاً در صورتي كه معمولاً قند خون بالاست)، بهتر است آن روز را روزه نگيرند.

در نهايت بيماران ديابتي كه به نحوي دچار عوارض مزمن ديابت بر كليه‌ها، چشم، قلب و... شده‌اند، هر چند ممكن است با روزه گرفتن دچار مشكل حادي نشوند، ولي براي پيشگيري از پيشرفت عوارض مزمن بهتر است روزه نگيرند و يا با متخصص مربوطه مشورت كنند.

روزه داري، عيوب انكساري چشم را تشديد نمي‌كند

روزه‌داري، عيوب انكساري چشم (نزديك بيني و دوربيني) را تشديد نمي‌كند به جز در موارد نادري مثل نزديك بيني شديد با نمره عينك بالاتر از 18، در موارد ديگر منعي براي روزه‌داري وجود ندارد. در افراد مبتلا به نزديك بيني شديد با نمره عينك بالاتر از 18، در اثر روزه‌داري تغذيه عصب بينايي مختل مي‌شود و به همين دليل متخصصان چشم به اين افراد توصيه مي‌كنند، روزه نگيرند.

بيماران مبتلا به آب سياه با فشار طبيعي دسته ديگري از بيماران چشمي هستند كه روزه‌داري براي آنان ممنوع است. شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه در ايام روزه‌داري دچار تاري ديد شده‌ايد بد نيست بدانيد تاري ديد كه در برخي از افراد روزه‌دار ايجاد مي‌شود، ارتباطي به عيوب چشم نداشته و عموما به دليل كم‌خوني، كاهش قند خون، افت فشار خون و يا ناشي از اختلالات خون رساني به چشم و مغز است.

روزه و سلامت رواني

روزه‌داري در بيماران مبتلا به افسردگي و بيماري‌هاي خفيف علاوه بر انجام فريضه ديني، به عنوان يك شيوه روان‌ درماني و تغيير رفتار محسوب شده و سلامت رواني را تقويت مي‌كند. روزه‌داري همچنين قدرت اراده و تصميم‌گيري و توان اجرايي اين بيماران را نيز افزايش مي‌دهد. البته بيماران مبتلا به اختلالات رواني، علاوه بر تغذيه مناسب در ايام روزه‌داري، بايد برنامه‌ريزي خاصي براي مصرف داروهاي خود در افطار و سحر نيز داشته باشند. لازم به يادآوري است چنانچه اين بيماران در طي مراحل بهبود از تغذيه مناسب برخوردار نباشند، از نظر مكانيسم‌هاي تطابق رواني ضعيف‌تر عمل كرده و به خوبي نمي‌توانند با تغييرات حاصله از نظر سبك زندگي روزانه در اين ماه كنار بيايند؛ در نتيجه با عود و يا تشديد علائم بيماري مواجه مي‌شوند كه به همين دليل توصيه مي‌شود اين قبيل بيماران از روزه‌داري مستمر يك ماهه خودداري كنند.

بيماران كليوي مجاز به روزه‌داري نيستند

با توجه به اين كه در ماه مبارك رمضان، افراد در معرض كم آبي شديد قرار گرفته و مواد زائد با غلظت بالا در ادرارشان دفع مي‌شود، بنابراين در اين ماه براي پيشگيري از تشكيل سنگ‌هاي كليه و سيستم ادراري، بايد مبادرت به مصرف مايعات بيشتري در سحر و افطار كنند. درعين حال، افرادي كه تشكيل سنگ‌هاي ادراري در آنها فعال بوده و بيش از دو سنگ ادراري ظرف مدت 6 ماه داشته‌اند يا هم اكنون داراي سنگ ادراري هستند، بهتر است براي روزه گرفتن حتما با پزشك خود مشورت كنند؛ اما روزه‌داراني كه فقط يك نوبت سنگ ادراري درمان شده داشته‌اند، به شرط مصرف آب فراوان بين افطار تا سحر مي‌توانند روزه بگيرند، هر چند ضروري است كه اين افراد كماكان تحت نظر پزشك متخصص باشند.

به بيماران كليوي (سنگ‌ساز)، توصيه مي‌شود، در طول روزه‌داري از انجام فعاليت‌هاي فيزيكي سنگين و قرار گرفتن درشرايطي كه دچار تعريق مي‌شوند، خودداري كنند و در طول شب براي رقيق كردن ادرار و شستشوي كليه‌ها مايعات فراوان بنوشند؛ حتي‌الامكان حجم غذاي دريافتي را كمتر كرده و به خصوص در مواقع سحر، غذاي سبك و آب زياد بنوشند. مصرف غذاهاي حاوي املاح سنگ‌ساز (مانند نوشابه‌هاي گازدار، غذاهايي با منشا حيواني كه به علت دارا بودن فسفات زياد، دفع كلسيم از ادرار را افزايش مي‌دهند) و غذاهاي حاوي اگزالات (از قبيل كاكائو، چاي پررنگ، آجيل و سبزيجاتي مانند، اسفناج، كلم، ريواس و گوجه فرنگي) را كاهش دهند.

همچنين بيماران كليوي كه تحت درمان دياليز هستند، بايد از روزه گرفتن خودداري كنند. با توجه به اين كه بيماران دياليزي قدرت تطابق پرخوري و كم‌خوري را ندارند و بيشتر اوقات هم كم‌اشتها هستند، از نظر پزشكي، قادر به روزه گرفتن نيستند.

روزه براي مبتلايان به چاقي

برخي از مبتلايان به اضافه وزن، به منظور لاغر شدن، تحت رژيم‌هاي درماني هستند و با آمدن ماه مبارك رمضان دچار سردرگمي مي‌شوند، زيرا محدوديت‌هاي ويژه غذايي آنان، زمان‌بندي خاصي را مي‌طلبد كه در ماه مبارك اين زمان‌بندي‌ها به هم مي‌خورد. لازم به ذكر است كه رژيم غذايي اين گونه افراد تغيير اساسي پيدا نمي‌كند و تنها با چند جابه‌جايي ساده و رعايت چند مساله مهم به همان نتايج دست خواهند يافت.

در واقع اين افراد همان مقدار مواد غذايي رژيم خاص خود را دريافت مي‌كنند؛ ولي ساعات دريافت غذا تا حدودي تغيير مي‌كند. بنابراين توصيه مي‌شود صبحانه معمول روزهاي غير روزه‌داري را در افطار صرف كنند و با فاصله قابل قبولي شام را بر اساس روزهاي معمول (غيرروزه‌داري) صرف كنند. ضمنا ناهار روزهاي معمول، در ايام روزه‌داري به سحري منتقل مي‌شود. بهترين زمان براي دريافت ميان وعده‌هاي روزهاي معمول (شامل آنچه كه قبل از ظهر و عصرانه صرف مي‌شد) نيز، بين افطار و زمان خواب است.

براي اين افراد بهتر است فعاليت بدني آهسته هرگز فراموش نشود، حتي در ايام ماه مبارك رمضان. بعد از افطار شما مي‌توانيد به فعاليت‌هاي سبك بپردازيد چرا كه انجام ورزش در طول روز موجب از دست دادن انرژي و تعريق گرديده و به نوبه خود مي‌تواند سبب ضعف، بي‌حالي و سرگيجه شود. انجام پياده روي آهسته و پيوسته پس از افطار علاوه بر مصرف كالري، با ايجاد حركات عضلات شكم موجب به حركت واداشتن دستگاه گوارش و كمك به هضم مواد غذايي خورده شده مي‌شود.

روزه‌داري براي افراد لاغر به شرطي مجاز است كه غذاي كافي را در وعده‌هاي افطار تا سحر دريافت كنند، بايد توجه داشت استفاده از مواد خيلي شيرين مانند زولبيا، باميه، شيريني و كيك به هنگام سحر به اشتها لطمه زده و تنها مدت زمان كوتاهي قند خون فرد را بالا نگه مي‌دارند، بنابراين هنگام سحر بهتر است از غذاهايي مثل سبزيجات، ميوه، مغزهاي گياهي، پنير، گردو، نان، گوجه‌فرنگي، خيار، ميزان مناسب چاي يا آب ولرم استفاده شود.

روزه‌داري در 8 هفته اول بارداري ممنوع

زنان در سه ماه اول بارداري به‌ويژه 8 هفته اول به دليل تشكيل سلول‌هاي مغزي جنين نبايد روزه بگيرند. پس از آن نيز يك خانم باردار تنها در صورتي مي‌تواند روزه بگيرد كه فعاليت روزانه كمي داشته و آزمايش‌هاي خون و ادرار او نيز طبيعي باشد. خانم‌هاي شيرده از ماه دوم شيردهي در صورتي كه كاهش شير در آنها اتفاق نيفتد و احساس ضعف و بي‌حالي شديد يا سردرد و عوارض مشابه نداشته باشند، مي‌توانند همزمان روزه بگيرند.

روزه‌داري در مبتلايان به نقرس و صرع

غذا نخوردن، روزه‌داري‌هاي طولاني و رژيم‌هاي كم كربوهيدرات به دليل ايجاد حالت كتوز مي‌تواند موجب تسريع حملات نقرس شوند. اين بيماري حتي گاهي منجر به جراحي مي‌شود. با پيشرفت بيماري، علائم سريع‌تر و براي مدت طولاني‌تر بروز مي‌كنند. براي جلوگيري از تشديد بيماري، عموما (طبق توصيه متخصص) به اين بيماران توصيه مي‌شود، روزه نگيرند.

افراد مبتلا به صرع كه بايد قرص‌هاي ضد تشنج استفاده كنند، نمي‌توانند روزه بگيرند، زيرا ممكن است در طول روز دچار كاهش كلسيم يا قند خون شده و تشنج كنند.

كم خوني و روزه‌داري

كساني كه سطح شاخص‌هاي خوني آنان پايين مرز محدوده طبيعي است، چنانچه شدت كم‌خوني در حدي باشد كه نيازمند دريافت مكمل آهن در چند نوبت باشند، كاهش دريافت مواد مغذي در ماه رمضان ممكن است ميزان اين شاخص‌ها را باز هم كاهش دهد بنابراين روزه‌داري به اين افراد توصيه نمي‌شود.

كساني كه مبتلا به كم‌خوني خفيف تا متوسط هستند بايد به كيفيت غذاي مصرفي خود در اين ماه توجه بيشتري كنند و مصرف مواد غذايي غني از آهن و پروتئين به‌ويژه (گوشت قرمز) را افزايش دهند. همچنين مصرف ميوه‌هاي خشك به خصوص زردآلو و تمشك و مصرف آجيل خام (مانند پسته و بادام) براي آنها مفيد است. اين افراد بايد از مصرف چاي تا 2 ساعت بعد از غذا به‌ويژه پس از مصرف مواد غذايي غني از آهن پرهيز كنند.

كاهش آمار سكته قلبي در ايام روزه‌داري

پزشكان معتقدند در اين ماه به دليل آن‌كه افراد از پرخاشگري، رفتارهاي تهاجمي، استرس و هيجان، كشيدن سيگار و مصرف چاي و قهوه دوري مي‌كنند، امكان بروز سكته قلبي در آنها كاهش مي‌يابد. وضعيت رفتار و تغذيه افراد، دو عامل مهم جهت حفظ سلامتي فرد در طول ماه مبارك رمضان است.

حدود 20 روز پس از شروع ماه مبارك رمضان ميزان «هموسيستئين»، اصلي‌ترين عامل بروز سكته قلبي در خون افراد به‌شدت كاهش مي‌يابد. از طرف ديگر، ميزان كلسترول خوب (HDL) نيز افزايش يافته و غلظت خون هم در حد طبيعي قرار مي‌گيرد. كاهش ميزان تري‌گليسيريد‌ها و كلسترول بد (LDL) از ديگر اثرات مثبت ناشي از روزه‌داري در اين افراد خواهد بود. از طرفي روزه به كاهش پرفشاري خون كمك مي‌كند. افراد مبتلا به پرفشاري خون، بايد در طول روز، فشار خود را بررسي كنند. اگر در طول روز، بيمار دچار تغيير يا بالا رفتن فشار خون شود، نبايد روزه بگيرد، اما اگر در طول روز فشار خون فرد تغيير نكرد، روزه گرفتن منعي ندارد.

بيماران قلبي ـ عروقي بايد طبق يك رژيم غذايي خاص روزه بگيرند و از مصرف غذاي سنگين در افطار خودداري كنند و درعين حال رژيم پايين آورنده فشار خون تجويز شده توسط مشاور تغذيه را رعايت نمايند. علاوه بر اين، عدم استفاده از غذاهاي نفخ‌آور (مانند حبوبات و شير در افرادي كه مدت زمان طولاني شير مصرف نكرده‌اند) و پرهيز از استرس براي اين بيماران توصيه مي‌شود. اين افراد براي تنظيم ميزان داروي مورد نياز خود با مشورت پزشك مي‌توانند از داروهايي با اثر درازمدت استفاده كنند و مصرف داروهاي ديورتيك را كاهش دهند.

منبع


تفرجگاه بازدید : 51 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

خواص معجزه آساي سير

محققان مدعي هستند كه توانسته اند رمز اين كه خوردن سير چگونه مي تواند قلب انسان را سالم كند، كشف كنند.
بر اساس ادعاي اين محققان، كليد اين مساله در آليسين است. ماده اي كه پس از شكسته شدن بدل به موادي مي شود كه بوي نامطبوع سير ناشي از اين مساله است. اين مواد با سلول هاي گلبول قرمز وارد داكنس مي شوند و تركيب هيدروژن سولفيد توليد مي كنند كه باعث بازشدن عروق خوني و روان بودن حركت خون در اين عروق خوني مي شوند.
محققان دانشگاه آلاباما نتيجه تحقيقات خود را در آخرين شماره نشريه آكادمي علوم به چاپ رسانده اند.
البته در همين زمان دانشمندان انگليسي اعلام كرده اند كه خوردن تركيب هاي دارويي حاوي سير ممكن است با عوارض جانبي همراه باشد.
سولفيد هيدروژن با غلظت پايين يك نقش حياتي در ارتباط باسلول هاي مختلف را دارد. در سلول هاي عروق خوني اين ماده باعث مي شود كه اين سلول ها حالت ريلكس پيدا كنند و باعث انبساط عروق شوند. در ضمن كم شدن تراكم خون باعث مي شود كه خون راحت تر در عروق خوني جريان يابد و اكسيژن راحت تر به بافت ها برسد و فشار بر قلب كاهش يابد.

تفرجگاه بازدید : 47 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

خرید اینترنتی قرص پاور وی هشتpower V8

قرص پاور وی هشتpower V8

1991 قیمت: 350,000 ریال


قرص پاور وی هشتpower V8

 قرصهای پاور ویاگرا با آخرین تکنولوژی روز دنیا از بهترین گیاهان تقویت قوا برای آقایان تهیه گردیده است .این مکمل باعث افزایش گردش خون در بافت اسفنجی آلت در حدود 30 درصد بیشتر شده که موجب افزایش چشمگیر سایز آلت شده (در طول و قطر) ، باعث ایجاد نعوظ موثر و ماندگار شده که موجب پایداری نعوظ در کل زمان نزدیکی شده و نیز باعث تقویت قوای جسمی و عمومی بدن شده که منجربه افزایش زمان مقاربت و رسیدن به ارگاسم مناسب می گردد .
 
این مکمل بدون هیچگونه عوارض جانبی ناشی از استفاده قرصهای مشابه نظیر افزایش فشار خون ، سردرد ، استرس ، اشکال در دید ، تشنگی و موارد مشابه دیگرمیباشد و به شما در ایجاد رابطه ای لذت بخش کمک شایانی می نماید . مواد تشکیل دهنده این محصول عبارت اند از جنسینگ کره ای ، جنسینگ ، خیار دریایی ، زعفران ، ولفبری و دیگر گیاهان موثر و درمان کننده . از این مکمل گیاهی تمامی افرادی که دارای پروستات ، کوچکی و کوتاهی آلت ، کم بودن میزان اسپرم ، نرسیدن به نعوظ موثر و افراد دارای افسردگی جنسی و یا مشکلات حافظه می باشند میتوانند استفاده نمایند
 
این دارو مورد تایید بهداشت جهانی میباشد ودر کشورهای اروپایی وامریکایی توزیع میشود.لذت آمیزش در هنگام مصرف تا ده برابر وضعیت بدون مصرف بالا میرود. و مطلب مهمتر آنکه هنگام مصرف آن علاوه بر ایجاد لذت و مانگاری در بدن ، اثر آن حدود 168 ساعت در بدن شخص میماند و نه تنها (عوارض جانبی) ایجاد نمیکند بلکه باعث ایجاد یک ارکشن (شق پذیری) قوی و ماندگار شده و سایز آلت را نیز افزایش میدهد
       
 
برخی از امکانات و قابلیتها:
 
این محصول ، در بسته های 10 عددی عرضه میشود

ایجاد نعوظ موثر و ماندگار
افزایش چشمگیر سایز آلت در طول و قطر
افزایش زمان مقاربت
ایجاد یک ارکشن (شق پذیری) قوی
اصل امریکا

 
       
 http://s3.picofile.com/file/7530232040/Kahrid_Dokme.png


ارسال شده در تاریخ : پنجشنبه 27 مهر 1391 - 2:06 توسط : شهریار
تفرجگاه بازدید : 36 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

فيبروم، بيماري شايع درزنان

فيبروييد رحمي يا همان فيبروم رحمي يك تومور خوش‌خيم است كه از سلول‌هاي غيرطبيعي در ديواره عضلاني رحم تشكيل شده است يعني به صورت توده‌اي است كه در اندازه‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود، اين توده‌ها در 20 تا 25 درصد موارد در سنين باروري يعني سنين قبل از يائسگي ديده مي‌شوند كه البته بر حسب مكان آن در رحم 3 نوع اصلي فيبروييد وجود دارد. نوع زير سروزي آن روي سطح خارجي رحم ظاهر مي‌شود، نوع داخل ديواره‌اي آن به ديواره رحم محدود است و نوع زيرمخاطي هم در سطح داخلي رحم پديدار مي‌شود. فراموش نكنيم كه فيبروييدها ندرتا گردن رحم را درگير مي‌كنند.

رشد تومور فيبروييد

رشد اين تومور توسط هورمون استروژن و پروژسترون تحريك مي‌شود و بعد از سن يائسگي چون ميزان اين هورمون‌ها پايين مي‌آيد در نتيجه اين تومور كوچك مي‌شود. اين بيماري در خانم‌هاي سياهپوست 2 برابر شايع‌تر از خانم‌هاي سفيدپوست است، ولي هنوز علت قطعي آن مشخص نشده. خوشبختانه علي‌‌رغم درصد بالاي ابتلا، اين تومور يك تومور خوش‌خيم محسوب مي‌شود.

علايم شايع تومورهاي خوش خيم رحم

اين بيماري معمولا بدون علامت است، ولي به طور كلي علائم باليني اين بيماري عبارت است از خونريزي‌هاي حجيم و طولاني و كاهش فواصل بين قاعدگي‌ها، احساس فشار روي مثانه، درد و فشار لگني، مقاربت دردناك يا خونريزي پس از مقاربت از ديگر علائم شايع اين بيماري است. در ضمن از عوارض اين بيماري كم‌خوني همراه با ضعف و خستگي و رنگ‌پريدگي است.

راه خاصي براي پيشگيري از اين بيماري وجود ندارد، اما اجتناب از مصرف هورمون‌هاي زنانه ممكن است رشد فيبروييدها را كمتر كند.

عوارض احتمالي

عوارضي كه در زمان بارداري مي‌تواند رخ دهد، عبارت است از: 1 سقط خود به خودي (معمولا در نوع زيرمخاطي فيبروييد)‌ 2 زايمان زودرس (معمولا در فيبروييدهاي بزرگ)‌ و 3 امكان جدا شدن جفت وقتي كه جفت روي فيبروييد قرار گرفته باشد (در مواردي كه فيبروييد بزرگ است رشد جنين ممكن است به خطر افتد، زيرا خون بيشتري به سوي فيبروييد جريان مي‌يابد و كمتر به جفت مي‌رسد.)

از ديگر عوارض اين بيماري اين است كه امكان دارد فيبروييد پس از جراحي دوباره عود كند و سرطاني شدن فيبروييد در كمتر از 5/0 درصد موارد رخ مي‌دهد كه معمولا با رشد سريع تومور خود را نشان مي‌دهد. البته اگر قبل از يائسگي جراحي ضرورت نداشته باشد، معمولا اين تومورها پس از يائسگي بدون درمان كوچك مي‌شوند. در صورتي كه جراحي ضرورت داشته باشد بيمار بستري مي‌شود. فيبروييدها در صورتي نياز به جراحي دارند كه خونريزي بيش از اندازه باشد يا ايجاد علائمي كه در حامله شدن يا حاملگي خلل وارد مي‌آورند يا سرطاني شدن يا اندازه بزرگ فيبروييدها.

راه‌هاي تشخيص بيماري و درمان

از آنجايي كه اين بيماري در بعضي افراد بدون درد است ممكن است با يك معاينه سالانه توسط پزشك تشخيص داده شود كه با معاينه شكم قابل لمس مي‌باشد و با انجام سونوگرافي تشخيص، كامل شود.

فيبروييد رحمي يا همان فيبروم رحمي يك تومور خوش‌خيم است كه از سلول‌هاي غيرطبيعي در ديواره عضلاني رحم تشكيل شده است. يعني به صورت توده‌اي است كه در اندازه‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود

در مورد درمان بر حسب علائم و نيز نتايج اقدامات تشخيصي مختص هر بيمار، تصميم‌گيري خواهد شد و در مواردي كه علائم خفيف هستند و اندازه فيبروييد كوچك است امكان دارد نيازي به درمان وجود نداشته باشد و توصيه شود كه بيمار پس از 12 6 ماه مجددا براي معاينه مراجعه كند و تحت‌نظر باشد.

ولي در بعضي از موارد ممكن است توصيه به جراحي شود و انواع روش‌هاي مختلف جراحي وجود دارد اگر جراحي محدود باشد و فقط بخواهند فيبروم را بردارند با لاپاراسكوپي كه با يك برش كوچك زير ناف و با دستگاهي كه داخل شكم مي‌رود عمل انجام مي‌شود.

در عمل لا‌پراسكوپي شكم باز مي‌شود و عمل وسيع‌تر است. چند روش جراحي نيز براي فيبروم رحمي وجود دارد:

1‌. برداشت بافت فيبريدي و گذاشتن بخش‌هاي سالم رحم كه به آن ميومكتومي مي‌گويند.

2‌. بريدن رگ‌هاي خون‌رسان به بافت فيبريدي باعث فروكش كردن رشد آنها مي‌شود.

3‌. برداشت رحم (هيستروكتومي)‌ كه تنها راه اطمينان‌بخش براي درمان فيبروم رحمي است.

چگونگي درمان

استروژن موجود در قرص‌هاي ضدبارداري با دوز كم چندان خطر مهمي ندارند اما استروژن با دوز زياد ممكن است باعث بزرگ شدن فيبروييدها شود. اگر ضرورت يابد به فكر استفاده از ساير روش‌هاي جلوگيري باشيد. امكان دارد براي به حداقل رساندن خونريزي رحمي مصرف پروژستين‌ها توصيه شود براي تخفيف درد هم استفاده از داروهاي ضدالتهاب غيراستروييدي توصيه مي‌شود.

همچنين براي كم‌خوني ناشي از خونريزي، مكمل آهن داده مي‌شود.

داروي هورموني محرك گنادوتروپين باعث بروز يائسگي مصنوعي و سريع شده به طوري كه خونريزي متوقف و اندازه فيبروييد كوچك مي‌شود. البته اين نوع دارو نبايد بيش از 6 ماه مورد استفاده قرار گيرد. همچنين بايد بدانيد كه براي مبتلايان به فيبروم رحمي محدوديت فعاليتي خاصي توصيه نمي‌شود مگر آن كه براي درمان آنها از روش‌هاي جراحي باز يا لاپاراسكوپي استفاده شده باشد كه در اين صورت بايد مدتي را كه پزشك توصيه كرده است از فعاليت شديد پرهيز كرده تا وضعيت عمومي بيمار به حال اول بازگردد.

منبع


تفرجگاه بازدید : 32 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

تاثیر تنش و آرامش بر لذت جنسی در خانمها

زمـانیکه صحــبت از رضایت و لذت جنسی در خانمها به میان می آید، افراد دچار آشفتگی های متفاوتی میشوند. تنها ۱۰% از خــانم ها هستند که به خوبی می دانند چگونه باید دو مقـوله ی تنش و آرامش را بــه درستی هــدایت کنند. یکی از موارد مهم و کلیـدی در این میـان آمــوزش آن است که چگونه می تـوان میـان تنـش و آرامش در حیــن رابطه جنسی تـعادل برقرار کرد.
امـا بــه راستـی یک خانم چگونه می تواند در آن واحد هم ریلکس باشد هم تحت فشار؟

نوعی از هیجان که زنان را به اوج لذت جنسی میـرسـانـد، تنش عضلانی است که نام علمی آن میوتونیا (myotonia) است. بسیاری از خانم هایی که طعم ارگاسم را نچشیده اند، به غلط تصور می کنند که فقط باید دراز بکشند و ریلکس باشند. آنها شنیده اند که حفظ آرامش در طول رابطه جنسی مهم است، اما به درستی نمی دانند که در کجا و چگونه باید از آن بهره بگیرند. بسیاری از خانم ها اولین تجربه ارگاسم خود را با کشش و فشار متعادلی که به پاها، شکم، و باسن وارد می آورند، تجربه می کنند. گاهی اوقات در این راه می توانند از ماهیچه های کف پای خود نیز استفاده سودمند ببرند. برخی از خانم ها به نیم تنه بالایی خود نیز فشار وارد می آورند.

تنها درصد کمی از خانم ها هستند که در زمان تخلیه جنسی، هیچ گونه فشاری را در بدن خود احساس نمی کنند. جالب است بدانید انقباضی که در عضلات لگن خاصره رخ می دهد، سبب ایجاد حالت ارگاسم یا هما ن اوج لذت جنسی می شود. فشردن همان عضلاتی که شما آنها را به منظور متوقف نمودن جریان ادرار بکار می گیرید، سبب ایجاد ارگاسم و رسیدن به اوج لذت جنسی می شود.

به طور کلی انقباض عضلات منطقه ای خاص، سبب می شود که خون بیشتری به آن منطقه برسد. تسریع گردش خون در لگن و ران موجب می شود که گردش خون در دستگاه تناسلی نیز افزایش پیدا کرده و سرعت بگیرد. در علم زیست شناختی به این عمل vascongestion اطلاق می شود.

حال می پردازیم به زمانیکه بدن نیاز به آرامش دارد؛ چه قسمت هایی از بدن باید در حالت آرامش به سر برند؟ مغز. منظور از آرامش همان آرامش ذهنی است. خانم در حین سکس نباید نگران باشد و دائماً خود را زیر سؤال ببرد. باید تمام حواس خود را به محرک های خارجی داده و بر روی احساسات خود تمرکز کند.

برای ریلکس نمودن خانم ها می توان از تکنیک “امواج رادیویی صامت” استفاده کرد. از این روش بیشتر در پست خانه ها، و مکان هایی که مردم ملزم به ایستادن بلند مدت در صف های طول و دراز هستند، استفاده می شود. با مشاهده تصاویر خاصی، حس عصبانیت افراد کاهش پیدا کرده و به آرامش ذهنی دست پیدا می کنند. از انواع رایج این تصاویر، شکل حروف پشت سرهمی است که از گوشه سمت چپ وارد صفحه میشوند و به آرامی از طرف دیگر خارج می شوند. اخیراً به انواع جدید آنها، طالع بینی، گزارش امتیازهای ورزشی، اخبار روز و چیزهایی از این قبیل هم اضافه کرده اند.

زمانیکه از این شیوه استفاده می شود، برخی از خانم ها پیشنهاد می کنند سرودهایی با مضامین: “تا هر موقع که بخواهم می توانم ادامه دهم” یا ” واقعاً احساس خوبی دارم” نیز به آنها اضافه کنند تا رادیوی ذهنی آنها از هر لحاظ آماده شود. این کار ذهن را به خود مشغول کرده، تحریک جنسی را تقویت کرده و به آن شدت میبخشد.

دو نمونه از مهمترین فاکتورهای دست یابی به رضایت و لذت جنسی، همین دو مقوله اخیر بودند که شاید به ظاهر در مقابل یکدیگر قرار گرفته باشند، اما اگر با هم در آمیزند، پیشرفت چشمگیری در نتیجه کار ایجاد می کنند.


تفرجگاه بازدید : 49 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

ماكارونی با مرغ

مواد لازم:

- ماكاروني 400 گرم
- مرغ نصف سينه مرغ
- سيب زميني 1 عدد بزرگ
- پياز 2 عدد متوسط
- رب 5/1 تا 2 قاشق غذاخوري
- جعفري خرد شده 2/1 پيمانه
- زعفران كمي
- نمك و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
- آبليمو 2 يا 3 قاشق غذاخوري

* طرز تهيه:
1- مرغ را با يك ليوان آب و يك عدد پياز و كمي زعفران بگذاريد بپزد تا آب آن به خوردش برود. سپس آن را ريش ريش كنيد.
2- پياز را خلال كرده، با مقدار كمي روغن سرخ كنيد. به آن كمي زردچوبه زده، رب را به آن اضافه كنيد و كمي تفت دهيد. به آن نمك و فلفل و آبليمو بزنيد و مرغ را همراه جعفري خرد شده به آن اضافه كرده، مواد را با هم مخلوط نموده و از روي حرارت برداريد.
3- ماكاروني را همان طور كه در دستور تهيه ماكاروني با گوشت گفته شده آماده كنيد و به جاي مايه گوشتي از مايه مرغ لاي ماكاروني بدهيد و آن را دم كنيد.


تفرجگاه بازدید : 141 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

از بين بردن موهاي زائد صورت

در برخي خانمها موهاي صورت بيش از حد طبيعي هستند و از نظر زيبايي مشکل آفرين ميباشند. افزايش غيرطبيعي موي صورت ميتواند به علل گوناگوني باشد.
براي از بين بردن موهاي اضافي صورت روشهاي مختلفي وجود دارد:
 بيرنگ کننده ها، کرمهاي موبر، سوزاندن، تراشيدن، بند انداختن، استفاده از موم، اشعه ايکس، استفاده از موچين.
1- بيرنگ کننده ها:  بيرنگ کردن يا دکلره کردن، ساده ترين راه درمان موهاي اضافي است. براي اين منظور ميتوانيد از کرمهاي مخصوص که با پودرهاي ويژه اي مخلوط ميشوند و يا از آب اکسيژنه استفاده کنيد. پوست را با آب و صابون به خوبي بشوييد تا چربي آن پاک شود. بيرنگ کردن بيشتر براي موهاي ظريف و کرکها مناسب است.
2- موم، موچين، تراشيدن و بند انداختن: تمام اين روشها تقريبا مشابه هستند و هيچ بک را توصيه نميکنيم، بويژه بند انداختن را که يک روش غيربهداشتي و خشن است. امروزه دستگاه هاي تراشنده جديدي به بازار عرضه شده  که تقريبا تمام موها را از ريشه درمي آورد ولي هر بار که موها کنده شوند، ضخيمتر شده و رشد آنها تسريع ميگردد. بنابراين اثر روشهاي مزبور موقتي است و به تحمل درد و ناراحتي آن نمي ارزد.
3- کرم هاي موبر: اين کرم را معمولا بايد به مدت ده دقيقه بر روي موضع قرار داد و سپس موها را مالش داد و بعد از آن شست. به اين ترتيب موهاي اضافي از بين ميروند. اگر پوست شما حساس باشد و در اثر مصرف اين کرمها دچار سرخي و التهاب يا خارش شود، از آنها استفاده نکنيد.
4- سوزاندن يا الکتروليز: در اين روش ريشه مو را بوسيله جريان ضعيف الکتريسيته ميسوزانند. اگر تعداد موهاي زائد صورت اندک و پراکنده باشد، بهترين راه درمان آن، سوزاندن است. اين عمل بايد توسط فرد مجرب انجام شود تا ريشه مو کاملا سوزانده شود و از رشد مجدد آن جلوگيري به عمل آيد. ممکن است براي سوزاندن تمام اين موهاي زائد نياز به چند جلسه مراجعه باشد. پس از هر بار الکتروليز، محل آن را با پنبه الکلي تميز کنيد و پماد ويتامين A بر روي آن بماليد. اين عمل موجب تسکين و تسريع التيام زخمها ميشود.
5- اشعه ايکس: استفاده از اشعه ايکس براي از بين بردن موهاي زائد تقريبا منسوخ شده است چرا که موجب آسيب پوستي ميشود و روش مؤثر و بيخطري نيست.
6- رفع علت: اگر افزايش موي صورت بعللي باشد که قبلا گفتيم بايد علت آن برطرف شود. مثلا اگر بعلت آسيب تخمدان يا بيماري غدد داخلي موهاي صورت افزايش يابند، بايد با مراجعه به پزشک و درمان ناراحتي علت اين افزايش را ريشه کن کرد. به اين ترتيب موعهاي زائد صورت نيز برطرف ميگردند.
اگر رشد اضافي موهاي صورت به دليل مصرف بعضي داروها باشد، بايد مصرف آن دارو را با صلاحديد پزشک مربوطه متوقف نمود.
تفرجگاه بازدید : 54 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

عوامل شایع بالا برنده فشار خون

عواملی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌ شوند:


... استرس:

هنگامی که در وضعیتی فوق ‌العاده، اعم از تغییر موقعیت، اضطراب، عصبانیت و... قرار می ‌گیریم، بدن ما فعالیت خود را با یک سری تغییرات سریع داخلی تنظیم می‌ کند که یکی از مهم‌ترین آن ها، آزاد شدن هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی است که با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ کردن عروق به کمک یک سری ترشحات دیگر، منجر به بالا رفتن فشار خون و رسیدن خون اکسیژنه به عضلات و مغز می ‌شود.


... نمک:

ثابت شده است که شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان که مصرف نمک بالاست، بیشتر است. مصرف نمک زیاد از دوران شیرخوارگی، پایه‌ ای برای بالا رفتن فشار خون در سنین بالاتر خواهد شد. محدود کردن نمک در سال های بعدی برای بازگرداندن فشار خون به سطح مناسب کافی نیست و کمی منجر به بهبودی می ‌شود.

یک قاشق چای خوری نمک حاوی 2300 میلی گرم سدیم است که این مقدار معادل کل مقدار مصرفی توصیه شده ی روزانه را تشکیل می ‌دهد.


... سیگار:

با اولین پک به سیگار یا پیپ، فشار خون سیستولیک تا 25 میلی ‌متر جیوه افزایش می ‌یابد و علت آن نیز، آزاد شدن آدرنالین است.


... تصلب شرایین (سخت ‌شدن دیواره رگ‌ها):

تصلب شرایین علت اصلی پرفشاری مزمن خون است که عامل شروع آن، آسیب به جدار داخلی عروق است و به دنبال رسوب کلسیم، کلسترول و فیبرین و... در جدار عروق رخ می ‌دهد.


... چاقی:

فشار خون بالا در افراد چاق،  دو برابر افرادی که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن طبیعی هستند، شایع ‌تر است. در این موارد، کاهش اندک وزن نیز به پایین آوردن فشار خون شما کمک می‌ کند.


تفرجگاه بازدید : 56 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

آندومتریوز

● اطلاعات‌ اولیه‌ آندومتریوز
آندومتریوز عبارت‌ است‌ از اختلالی‌ که‌ در آن‌ بافت‌ مشابه‌ پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ (آندومتر) در نقاطی‌ غیرمعمول‌ در قسمت‌ پایینی‌ شکم‌ ظاهر شود. این‌ بافت‌ ممکن‌ است‌ روی‌ سطح‌ تخمدان‌؛ پشت‌ رحم‌ و در حفره‌ لگنی‌؛ روی‌ دیواره‌ روده‌؛ و ندرتاً در نقاطی‌ دورتر به‌ وجود آید. آندومتریوز به‌ چهار مرحله‌ محدود، خفیف‌، متوسط‌، و شدید تقسیم‌ می‌شود که‌ بیانگر محل‌ قرارگیری‌ و شدت‌ اختلال‌ هستند. این‌ اختلال‌ می‌تواند در هر سنی‌ از بلوغ‌ تا یائسگی‌ رخ‌ دهد اما در سنین‌ ۳۰-۲۰ سالگی‌ بیشتر دیده‌ می‌شود.
● علایم‌ شایع‌
علایم‌ زیر ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ ظاهر شوند یا طی‌ چندین‌ سال‌ به‌ وجود آیند:
▪ درد لگنی‌ فزاینده‌ به‌ هنگام‌ عادت‌ ماهانه‌، خصوصاً روزهای‌ آخر گاهی‌ درد لگنی‌ ممکن‌ است‌ در هر زمانی‌ رخ‌ دهد.
▪ درد به‌ هنگام‌ مقاربت‌ جنسی‌
▪ لکه‌بینی‌ قبل‌ از عادت‌ ماهانه‌
▪ گاهی‌ وجود خون‌ در ادرار یا مدفوع‌
▪ کمردرد؛ درد همراه‌ با انقباضات‌ روده‌ای‌
▪ نازایی‌
● علل‌
ناشناخته‌ هستند، اما پزشکان‌ نظریه‌ زیر را بیشتر از بقیه‌ قبول‌ دارند؛ معمولاً در هنگام‌ تخمک‌گذاری‌، پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ (آندومتر) ضخیم‌ شده‌ تا آماده‌ کاشته‌ شدن‌ تخم‌ لقاح‌ یافته‌ باشد. اگر این‌ اتفاق‌ نیافتد، بافت‌ پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ کنده‌ شده‌ و در خونریزی‌ عادت‌ ماهانه‌ از بدن‌ خارج‌ می‌شود و در بعضی‌ از موارد، این‌ بافت‌ تخریب‌شده‌ تجمع‌ یافته‌ و از راه‌ لوله‌های‌ رحمی‌ به‌ درون‌ حفره‌ لگن‌ می‌روند.
بافت‌ در اینجا آزادانه‌ غوطه‌ور می‌شود و خود را به‌ سایر بافت‌ها می‌چسباند و در هر ماه‌ رشد کرده‌ و به‌ سایر نقاط‌ هم‌ گسترش‌ می‌یابد. رشد بافت‌ آندومتر بر روی‌ احشای‌ لگنی‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ چسبیدن‌ احشاء به‌ یکدیگر شود و به‌ این‌ ترتیب‌ درد و سایرعلایم‌ ظاهر خواهند شد.
● عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
▪ خانم‌هایی‌ که‌ حامله‌ نمی‌شوند یا حاملگی‌ را به‌ تعویق‌ می‌اندازند.
▪ سابقه‌ خانوادگی‌ آندومتریوز
▪ تنگ‌ یا بسته‌ شدن‌ گردن‌ رحم‌ (مسیر خروجی‌ بافت‌ تخریبی‌ و خون‌)
● پیشگیری‌
اقدام‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ نمی‌توان‌ انجام‌ داد. تنها می‌توان‌ با تشخیص‌ زودهنگام‌ و درمان‌ مناسب‌ از گسترش‌ آندومتریوز جلوگیری‌ کرد.
● عواقب‌ مورد انتظار
▪ بدون‌ درمان‌، آندومتریوز تدریجاً شدید می‌شود. اما پس‌ از یائسگی‌، به‌ علت‌ کاهش‌ تولید استروژن‌، تدریجاً پسرفت‌ می‌کند.
▪ علایم‌ را می‌توان‌ با دارو تخفیف‌ داد و گاهی‌ این‌ بیماری‌ با جراحی‌ قابل‌ معالجه‌ است‌.
▪ در خانم‌هایی‌ که‌ شدت‌ بیماری‌ در آنها زیاد است‌، موفقیت‌ درمان‌ کمتر است‌.
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ نازایی‌ به‌ علت‌ کاشته‌ شدن‌ بافت‌ در لوله‌های‌ رحمی‌ و تنگ‌ شدن‌ آنها
▪ درد ناتوان‌کننده‌ اما این‌ درد هیچگاه‌ نشانه‌ای‌ از تهدید زندگی‌ نیست‌.
▪ مشکلات‌ ادراری‌ و اجابت‌ مزاج‌
▪ چسبندگی‌ احشای‌ لگنی‌
▪ عود آندومتریوز پس‌ از جراحی‌
▪ وجود بافت‌ کاشته‌ شده‌ روی‌ تخمدان‌ می‌تواند باعث‌ ایجاد کیست‌های‌ بزرگ‌ و توده‌های‌ لگنی‌ به‌ نام‌ آندومتریوما شود.
● درمان‌
▪ امکان‌ دارد تشخیص‌ این‌ اختلال‌ دشوار و نیازمند معاینات‌ مکرر یا اقدامات‌ جراحی‌ تشخیصی‌ مثل‌ لاپاروسکوپی‌ باشد. در لاپاروسکوپی‌، با ایجاد منفذی‌ از روی‌ شکم‌، وسیله‌ای‌ باریک‌ که‌ نوک‌ آن‌ منبع‌ نور قرار دارد به‌ درون‌ حفره‌ شکم‌ فرستاده‌ شده‌ و احشای‌ شکمی‌ و لگنی‌ بررسی‌ می‌شوند. عکس‌برداری‌ از قست‌ پایینی‌ روده‌ها با اشعه‌ ایکس‌ (همراه‌ با تنقیه‌ باریم‌ برای‌ بهتر دیدن‌ روده‌ها) ممکن‌ است‌ در رسیدن‌ به‌ تشخیص‌ کمک‌ کننده‌ باشد.
▪ درمان‌ برحسب‌ مرحله‌ بیماری‌، سن‌ بیمار، و تصمیم‌ به‌ بچه‌دار شدن‌ یا نشدن‌ متفاوت‌ است‌.
▪ اگر بچه‌ می‌خواهید، هرچه‌ زودتر به‌ فکر حاملگی‌ باشید. حاملگی‌ ممکن‌ است‌ بیماری‌ را مقداری‌ تخفیف‌ هم‌ بدهد. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ به‌ تعویق‌ انداختن‌ حاملگی‌ ممکن‌ است‌ به‌ نازایی‌ بیانجامد.
▪ به جای‌ تامپون‌ از نوارهای‌ بهداشتی‌ استفاده‌ کنید. تامپون‌ ممکن‌ است‌ احتمال‌ جریان‌ پس‌گرد خون‌ و بافت‌ تخریبی‌ و ورود آن‌ به‌ حفره‌ شکم‌ و لگن‌ را بیشتر کند.
▪ برای‌ تخفیف‌ درد از گرما استفاده‌ کنید. یک‌ صفحه‌ گرم‌کننده‌ یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ را روی‌ شکم‌ یا کمر قرار دهید، یا حمام‌ آب‌ گرم‌ بگیرید تا عضلات‌ شل‌ شوند و ناراحتی‌ تخفیف‌ یابد.
▪ امکان‌ دارد برای‌ حذف‌ بافت‌ کاشته‌ شده‌ از جراحی‌ با لیزر یا منعقد ساختن‌ بافت‌ با جریان‌ الکتریکی‌ استفاده‌ شود.
▪ جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ بافت‌های‌ کاشته‌ شده‌، یا درآوردن‌ رحم‌، لوله‌های‌ رحمی‌ و تخمدان‌ها در خانم‌هایی‌ که‌ دیگر نمی‌خواهند حامله‌ شوند.
● داروها
▪ می‌توان‌ از داروهای‌ ضد التهابی‌ غیراستروییدی‌ برای‌ رفع‌ درد خفیف‌ استفاده‌ کرد.
▪ امکان‌ دارد داروهای‌ ضد درد قوی‌تری‌ تجویز شوند.
▪ داروهای‌ رایجی‌ که‌ برای‌ درمان‌ آندومتریوز با مهار کار تخمدان‌ تجویز می‌شوند عبارتند از قرص‌های‌ ▪ جلوگیری‌ از حاملگی‌، داروهای‌ پروژسترونی‌، دانازول‌ و هورمون‌ آزاد کننده‌ گنادوترویین‌ها.
● فعالیت‌
▪ ورزش‌، حتی‌ راه‌ رفتن‌، درد را تخفیف‌ داده‌ و سطح‌ استروژن‌ را کاهش‌ می‌دهد که‌ این‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ کند شدن‌ رشد آندومتریوز شود.
▪ پس‌ از جراحی‌ نیاز است‌ تا فعالیت‌ مقداری‌ محدود شود.
● رژیم‌ غذایی‌
از خوردن‌ کافئین‌ اجتناب‌ کنید زیرا به‌ نظر می‌رسد درد را در بعضی‌ از خانم‌ها بدتر کند.
● در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
▪ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ آندومتریوز را دارید.
▪ درد غیر قابل‌ تحمل‌
▪ خونریزی‌ غیرمعمول‌ یا زیاد
▪ اگر دچار علایم‌ جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
▪ اگر پس‌ از درمان‌، علایم‌ مجدداً ظاهر شوند.


تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 75
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 372
  • بازدید ماه : 372
  • بازدید سال : 3,028
  • بازدید کلی : 24,548